ТОП 10 публічних діячів з високоризикованими статками

ТОП 10 публічних діячів з високоризикованими статками

Майже три роки тому, 30 жовтня 2016 року закінчилася перша хвиля електронного декларування державних службовців та депутатів. За ці три роки суспільство дізналося про мільйонні статки деяких чиновників, гектари нерухомості, автопарки, екстравагантні колекції та стоси готівки «в шафі».

Протягом цього часу ми в Центрі протидії корупції проаналізували тисячі електронних декларацій депутатів та чиновників як для власних розслідувань, так і конкурсів на різноманітні публічні посади. При цьому ми навчилися виявляти в деклараціях підозрілу інформацію, яка може вказувати на недоброчесність декларанта чи підозріле походження його статків. Ми вирішили використати цей унікальний досвід для створення автоматичного аналітичного інструменту, який може допомогти банкам та іншим фінансовим установам аналізувати статки публічних діячів.

Відповідно до міжнародних рекомендацій з протидії легалізації коштів, перед здійсненням операцій, бенефіціарами яких є публічні діячі, банківські установи повинні переконатися в законності походження статків таких клієнтів. В Україні частина такої інформації уже міститься в електронних деклараціях, просто потрібно мати досвід правильно аналізувати.

Ми додали до Відкритого Реєстру національних публічних діячів України pep.org.ua спеціальний «скоринг» модуль, який на базі нашого експертного досвіду та алгоритмів машинного навчання автоматично здійснює оцінку електронних декларацій публічних діячів. Алгоритм оцінює інформацію про статки, як відносно попередньої річної декларації декларанта, так і відносно усіх декларацій публічних діячів. Скоринг відображає оцінку за шкалою: низький ризик (0-3 бали), середній ризик (4 -6 балів), високий ризик (7-10 балів). Також відображається індикатор ризику, виявлений при аналізі декларації.

Серед близько 52 тисяч профілів публічних діячів та пов’язаних з ними осіб, близько 13 тисяч осіб подають електронні декларації. 113 публічних діячів потрапило до групи високого ризику, це переважно народні депутати, очільники центральних органів влади, депутати місцевих та обласних рад, а також керівники державних підприємств. 976 публічних діячів потрапили до групи середнього ризику, всіх решту до групи низького ризику. При цьому варто зазначити, що віднесення до групи низького ризику не означає гарантовану достовірність статків – важливо звертати увагу на індикатор ризику, який пропонує модуль щодо декларації кожного публічного діяча.

Топ-10 найбільш високоризикових статків публічних діячів склали переважно народні депутати України

1.  РУСЛАН БОГДАН – 10

2.  ІГОР МОЛОТОК  - 9,82

3.  ОКСАНА БАЛОГА  - 9,12

4. ТАРАС КОЗАК - 8,95

5.  СЕРГІЙ МЕЛЬНИЧУК - 8,77

6. ЛЕВ ПАРЦХАЛАДЗЕ - 8,77 

7.  РУСЛАН ГОРБЕНКО - 8,77 

8.  ВАДИМ НОВИНСЬКИЙ - 8,77 

9. ВІТАЛІЙ  ХОМУТИННІК – 8,77

10. МИХАЙЛО БЛИЗНЮК - 8,59

 

При цьому до групи високого ризику потрапило ще близько сорока народних обранців. Варто зазначити, що через «дірку» в законодавстві багато новообраних народних обранців 8-го скликання уникнули електронного декларування, тому їхні електронні декларації ми зможемо оцінити лише в 2020 році.

Серед депутатів місцевих та обласних рад з групи високого ризику з балом 9,12 своєрідний рейтинг очолила депутатка Закарпатської обласної ради Оксана Балога, дружина народного депутата Віктора Балоги.   


Скоринг виявив, що поміж депутатів та високопоставлених чиновників, до групи високого ризику переважно потрапляють керівники державних підприємств. Так, до групи високого ризику з балом 8,24 потрапив Сергій Вовкодавець, директор ДП «Черкаське військове лісництво», відомий за випадок з відчуженням квартир сім’ї соратника Ляшка .


Скоринг бази pep.org.ua – це перша спроба автоматичної оцінки електронних декларацій з метою запобігання відмивання коштів. Звісно, якщо публічний діяч не зазначив всієї інформації про статки в декларації або зазначив цю інформацію недостовірно, виключно скоринг не може виявити сумнівність походження статків - потрібен більш ширший доступ до баз даних та фінансової інформації особи. Проте скоринг може стати дієвим помічником для працівників суб’єктів фінансового моніторингу на первинних етапах оцінки декларацій.

Детальніше, як працює скоринг модуль читайте тут.